Nr 5 mate - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerben Lange - WaarBenJij.nu Nr 5 mate - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerben Lange - WaarBenJij.nu

Nr 5 mate

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

29 September 2014 | Australië, Sydney

Hallo iedereen,

Hoe is het ermee in Nederland? Alles lekker? Hier is het vandaag 30 graadjes dus het is heel erg afzien. Ik moet zo ook nog in het zonnetje gaan zitten bij het Opera House. Je begrijpt wel dat ik daar heel erg tegenop zie, haha.

Alles gaat hier weer helemaal prima. Het wordt zo langzamerhand wel een beetje saai dat het zo goed gaat. Zoals ik al eerder heb gezegd is het supermakkelijk om je aan te passen in Australie, omdat niemand moeilijk doet en iedereen heel vriendelijk is. Daarom heb ik het nog steeds ook zo naar mijn zin. Het werk is nog steeds leuk en ik krijg steeds meer taken. Het ene wat minder leuk dan het andere, maar dat hoort er natuurlijk allemaal bij. Wat ik heel leuk vind is dat ik tegenwoordig een nieuw bedrijf promoot. Dit is een tweede bedrijf van mijn baas dat zich richt op mensen uit het buitenland die in Australie willen gaan werken. Die mensen kunnen hun cv dan uploaden op de website en daardoor makkelijker werk vinden.

In Australie is men heel erg gehecht aan goed Engels. Daarom krijgen veel mensen uit India en Azie veel minder vaak een visum dan mensen die uit Engelssprekende landen komen. Ook een zwaar accent wordt hier niet echt gewaardeerd in hoge beroepen. Er is een lijst met beroepen die moeten worden ingevuld en mensen die die beroepen uitoefenen zijn vaak wel sneller welkom in Australie. Dit zijn vooral technische beroepen. Ook is Australie heel erg gehecht aan jonge mensen, dus na je 40ste heb je een lagere kans om een visum te bemachtigen. (Sorry, 40 is helemaal niet oud hoor, maar dat vinden ze dus wel in Australie. Schaam je niet 40+ers)…

Wat wel kan is dat bedrijven je sponsoren. De site die ik promoot geeft werkgevers toegang om CV’s van alle kandidaten in te kijken. Als ze het een geschikte kandidaat vinden kunnen ze deze aannemen en deze persoon sponsoren. Dan betaald het bedrijf je visum etc. en wordt het bemachtigen van het visum veel makkelijker. In de praktijk gebeurd dit niet vaak, maar veel mensen zijn hier wel op uit. Wat je merkt is dat ontzettend veel mensen uit pure wanhoop overal naartoe gaan mailen of je ze wil sponsoren. Vaak krijgen we ook telefoontjes overdag van mensen die uit pure wanhoop een baan willen zoeken via ons, terwijl ze dit vaak niet kunnen betalen. Dit zijn vooral mensen uit India en die zijn vaak niet naar school geweest en hebben weinig tot geen ervaring. Wel erg zielig, maar die komen er gewoon bijna niet in in Australie.

Mijn week verliep verder heel soepel en het was zoals gewoonlijk weer erg leuk. ‘s Avonds doe ik niet veel. Meestal een beetje op bed liggen en een muziekje luisteren. We hebben naast het huis een stukje grond met een hangmat, die heb ik ook maar vast getest en hij is goed gekeurd.
Zodra de zon onder gaat is het wel heel snel koud. De zon gaat hier ook al om kwart voor 6 onder en dat wordt niet veel later. De langste dag is 26 december en dan gaat de zon al onder om 10 over 7. Best wel balen, maar je kan niet alles hebben.

Op vrijdag na het werk heb ik een biertje gedronken op kantoor en toen zijn we nog rugby gaan kijken bij mijn baas thuis. Leuke wedstrijd, maar zijn ploeg won niet dus de sfeer werd al snel minder, haha. Het was uiteindelijk toch heel erg gezellig en om 1 uur lag ik weer in mijn nest. Op zaterdag om 7 uur op want we gingen naar de Blue Mountains. Dit is een natuurgebied buiten Sydney. Echt schitterend! (zie foto’s). De Eucalyptusbomen geven de lucht een blauwe gloed en daarom heet het de Blue Mountains. David de huisbaas organiseert deze trips en deze keer gingen er 8 mensen mee in het busje. Heel gezellig en het was leuk om even de stad even uit te gaan. Over een paar weken gaan we ook nog naar het National Park, weer een ander natuurpark in de buurt.

Ook zijn ik en een paar anderen uit het huis een trip aan het plannen nar Tasmanië. Op 17 oktober gaan we daarnaartoe voor een lang weekend. Ik kijk er erg naar uit.

Komend weekend zijn veel van mijn huisgenoten naar Jervis Bay. Wel mooi om te zien, maar ik had ook wel zin om even lekker alleen te chillen. Komend weekend dus lekker rustig en waarschijnlijk nog wel wat met collega’s doen. Die weten heel goed hoe ze een feestje moeten bouwen dus ik heb het erg naar mijn zin.

Deze week weer bikkelen op het werk. Het weer wordt nu dus steeds beter met uitschieters van 30 graden. In onze tuin staat ook een barbeque waar we al 2 keer dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Ook ben ik op zondag nog maar een keer naar het strand gegaan, voor de verandering. Het water is voorlopig nog ijskoud, dus het is nog even wennen. Ik ben Scheveningen gewend, dus ik overleef het wel, haha.

Verder gebruik ik de zondag vaak nog om te wassen en te strijken, ook al zo’n feestje om dat te doen. Achja, ik mag niet klagen.

Groetjes uit Aussie
Gerben

  • 30 September 2014 - 22:58

    Opa Van Zaanen:

    Ja natuurlijk is het water daar in Australië koud, de Zuidpool is daar niet ver vandaan. Dus de golfstroom is die kant op. Ik wist niet dat jij zo van feesten houd, maar dat kunnen ze wel en jij geniet er gewoon van mee. Aan jou hebben ze een goede klant en dat moet je er zo nu en dan aflopen.
    Hier in Nederland gaan we naar de winter toe , hoewel het nog steeds vrij goed weer is. Het KNMI geeft voor dit weekeinde een 18 tot 19 graden op. Na de zondag wordt het weer kouder maar de spinnen en ander ongedierte moet ook niet te lang leven ander heb je daar de volgende zomer weer last van.
    Gerben ik vond je vijfde verslag heel aardig en ik kijk al uit naar de zesde versie
    Ben benieuwd wat je nog meer hebt te vertellen Die ekaliptusbomen hebben die ook nog een geur of zijn ze alleen maar rosse ???
    Hartelijke groeten van Oma en Opa van Zaanen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

In Australië.

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 7068

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: