Reisje tot zover! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerben Lange - WaarBenJij.nu Reisje tot zover! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerben Lange - WaarBenJij.nu

Reisje tot zover!

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

28 December 2014 | Australië, Sydney

Helloo,

Tijdje geleden sinds mijn laatste verslagje, maar genoeg beleeft! Op 12 december hadden we het vliegtuig, ’s ochtends om 9 uur. Goed aangekomen op het vliegveld en op naar Cairns.
Eenmaal in Cairns aangekomen hebben we onze Hyundai supermobiel opgehaald. Wat opviel toen we uit het vliegtuig stapten in Cairns is de warmte.. Er liggen een aantal regenwouden in de buurt van Cairns en het klimaat is daar ook naar. Heel erg vochtig weer en heel heet dus dat was wel even wennen..

Na de controle van de auto op schadeplekjes zijn we doorgecruised naar het hostel van Stephan. Daar ingecheckt en even bijgepraat en uiteindelijk besloten om lekker even naar het strand te gaan. Cairns heeft niet echt een strand, maar er is wel een groot zwembad. Cairns is niet zo groot als dat ik dacht, best een klein stadje eigenlijk. Wel een goede sfeer verder.
Stephan had al een reisje erop zitten en zijn 2 Zwitserse reisgenoten wilden graag nog wat gaan drinken die avond. Daar waren Rob en ik natuurlijk voor in en dus zijn we die avond gezellig een drankje gaan doen.

De volgende dag zouden de Zwitsers doorgaan naar Nieuw-Zeeland en wij besloten om naar Cape Tribulation te gaan. Dit is een gebied van regenwouden ten noorden van Cairns. Paar uurtjes gereden om daar te komen en een heel nice hostel gevonden! Het hostel bestond uit een aantal hutjes in een stukje regenwoud, met verlaten strand erbij en al. Heel relaxt! ’s Avonds een pizzatje gedaan en het niet te laat gemaakt, want de volgende dag zouden we de hike van Mt. Sorrow gaan doen. Dit is een hikeje van een paar kilometertjes lang, maar hij loop vrij stijl omhoog. Recht door weer een stukje regenwoud naar boven gelopen. We voelden ons hele bikkels, maar er kwam ook een gozer voorbij die gewoon even naar boven ging joggen. Diep respect voor deze gozer, maar wij hadden het al moeilijk genoeg met het lopen alleen al. 2 flessen water later waren we eindelijk boven aangekomen. We hadden er ongeveer 2,5 uur over gedaan. Niet slecht, want de meesten doen er wat langer over schijnt (op de jogger na dan). Mooi uitzicht boven dat af en toe in de weg werd gezeten door wat wolkjes.. Na 2,5 uur omhoog moesten we ook weer naar beneden, waar we nog een grote hagedis tegen kwamen. Best vet om te zien, maar je schrikt je lam als dat beest even langs komt zetten. 1,5 uur later waren we weer veilig beneden en gelukkig mochten we nog douchen in het hostel waar we een nachtje hadden geslapen.

De receptioniste had ons verteld over een plek waar je met een touw het water in kon slingeren. Dat klonk wel leuk na zo’n vermoeiend hikeje en dus zijn we naar de plek gereden waar dat moest zijn. Gelukkig konden we een paar locals volgen om uiteindelijk bij een soort ‘’meertje’’ aan te komen. Eenmaal daar aangekomen klommen een paar ventjes van iets van 10 jaar gelijk in de bomen om van daaruit in het ‘’meertje’’ te springen. (Meertje tussen aanhalingstekens want ik kan het juiste woord voor deze plas/meer/beek/watdanook niet vinden). Geen touw te bekennen zoals wij het hadden begrepen, maar dit was goed genoeg om even lekker te zwemmen en wat adrenaline te kweken. Als die ventjes vanaf zoveel meter hoogte durven te springen dan durven wij het ook! (Nog best hoog trouwens). Gelukkig hebben we het kunnen filmen met Stephan z’n fancy GoPro camera, dus de beelden zien jullie nog wel.

Uiteindelijk dus een prima middagje daar beleefd en toen was het weer tijd om terug te rijden naar Cairns. Daar een laatste avondje gechillt met Stephan en weer niet al te laat gaan slapen. De volgende dag nog heel even naar het zwembad geweest in Cairns om ’s middags naar het zuiden te gaan rijden. Afscheid genomen van Stephan en met Rob richting het zuiden gaan rijden! Super voorspoedige reis, tot 50km voor Townsville.. onze bestemming..
We kwamen in the middle of nowhere in de file te staan. Er werd ons verteld dat het een uurtje zou duren. Geen probleem dachten wij, genoeg tijd want we zijn op tijd vertrokken. Dit uur werd 2 uur. Toen nog anderhalf uur en toen nog maar eens een extra uurtje. Twee auto’s op elkaar geklapt, waarschijnlijk was een van de bestuurders in slaap gevallen.. Gelukkig waren de mensen ongedeerd en wij zaten lekker te klagen. 4 uur in de file later konden we eindelijk verder naar Townsville! Gelukkig konden we nog een hostel fixen daar en we zijn uitgeput van het wachten (Schijnbaar kan dat) in slaap gevallen.

Vanaf Townsville zijn we op de ferry gegaan naar Magnetic Island. Daar een hostel gevonden en een beetje het eiland rondgecruist. Onze auto was mee gegaan op de ferry dus helemaal toppie. Mooi eiland wel! Eerste dag weinig uitgevoerd op de frog races na. Dit wordt gedaan door de locals. Mensen bieden een bedrag op een bepaalde pad als een soort van veiling voor het goede doel. De hoogste bieder krijgt die pad toegewezen. Vervolgens wordt de pad in een soort middencirkel gezet samen met nog 5 andere padden. Vervolgens wordt deze middencirkel weg gehaald en moeten de padden racen tot aan de lijn van een andere cirkel die om de eerste getekend staat. (Snappen jullie het nog?). Al met al is het dus gewoon een paddenrace, maar wel geinig om eens te zien. (Middencirkel met padden en 3 meter verderop een andere grote cirkel. De eerste pad die buiten de grote cirkel komt wint) De tweede dag zijn we weer een hikeje gaan doen. Op Magnetic staan nog delen van bunkers uit de Tweede Wereldoorlog, waar je naartoe kan wandelen. Was best wel interessant! Op de terugweg kwamen we nog andere mensen tegen die ons vroegen of we ook die koala’s hadden gezien in de bomen. Wij antwoordden met helaas niet, maar we konden deze koala’s toch zien want ze zaten er nog steeds! Ik realiseerde me dat sprinten naar de koala’s niet nodig was, want ik heb zelden zulke luie beestjes gezien. Ze zitten vooral de hele dag in de boom en een beetje te chillen.. Helaas geen super fototjes kunnen schieten, maar genoeg voor de herinnering!

Na de hike nog even gaan snorkelen, met stingersuit aan en al. Er zitten schijnbaar veel kwallen in het water rond december en die kunnen aardig steken (vandaar stinger). Je moet dus een soort van overall aan om jezelf daar tegen te beschermen. Gelukkig hadden we die gehad van de Zwitserse matties van Stephan! Gelukkig geen kwal gezien en wel lekker gesnorkeld. Het zicht tijdens het snorkelen was helaas ook niet altijd even goed, maar we hebben ons wel vermaakt. Zo de dag vol gemaakt en terug gegaan naar het hostel. De volgende dag gingen we weer met de ferry terug om door te rijden naar Airlie beach. Daar in het hostel een trip geboekt voor the Whitsundays de volgende dag. Dit was een dagtrip op een grote motorboot.
The Whitsundays staan bekend om het superwitte strand en de mooie eilanden. Boottripje naar het strand, daar lunch gehad. Toen even gezwommen en naar een andere plek gegaan om te snorkelen. Leuk dagje en aardig grote vissies gezien!

Na de dagtrip nog even doorgereden naar Mackay om daar even in een hostelletje te slapen. Mackay is verder niet echt boeiend, gewoon een werkstadje. De kamer in het hostel stonk naar een of andere dooie bever, maar die hebben we niet kunnen vinden. Niet alle hostels zijn even goed, maar gelukkig zijn de meesten wel O.K.!

Na een nachtje Mackay zijn we weer doorgereden, nu naar Town of 1770. Dit is waar kapitein Cook (ontdekker van Aussie) zijn eerste nederzetting had. Daar een paar hikejes gedaan en toen weer door naar Rainbow Beach. Daar hadden we een trip geboekt naar Fraser Island, het grootste zandeiland van de wereld. Super mooi eiland en ook hier weer een goed georganiseerde dagtrip. Veel dingen gezien, waaronder een Dingo! Dat zijn van die wilde honden. Fraser bestaat voor 98% uit zand en voor die andere procent uit steen. Leuke trip met een soort offroad bus. Grappige gids die veel vertelde over het eiland, maar ook genoeg tijd om wat te zien van het eiland. Het mooiste was lake McKenzie. Dit is een meer met een PH waarde van 4.5, waar 7 neutraal is. Heel erg schoon en allemaal puur regenwater. Het zand was ook heel nice. De krassen van je horloge verdwijnen als sneeuw voor de zon als je het zand erover wrijft icm het water. Really nice! Mijn mooiste horloge durfde ik niet in het water te houden, maar mijn sporthorloge is weer krasvrij, haha.

Na deze trip besloten we om verder te rijden naar Noosa op aanraden van Stephan. Noosa is een heel mooi kustplaatsje en daar hebben we dan ook lekker gechillt. Na Noosa zijn we naar Brisbane gegaan, maar Brisbane viel heel erg tegen. Dus zijn we daarna weer terug naar Noosa gereden om daar weer een paar dagen te blijven! Nu zit ik weer in Brisbane, want we moeten hiervandaan vliegen op de 30e. Helaas is het heel erg slecht weer met heel veel regen, maar gelukkig hebben we verder heel erg veel geluk gehad met het weer. Nu een paar daagjes niksen en een beetje de stad bekijken als het weer nog beter word. Er zijn nog een paar nationale parken in de buurt, maar het is gewoon niet leuk om dit allemaal te doen in de zeikregen, want dan worden de paden ook glad etc..

Tot zover zijn we 2 keer naar de bios geweest om de tijd een beetje te doden. Verder wel internet dus een beetje films checken enzo kan helemaal. Net als nu even snel een reisverslagje schrijven.

Op de 30e zijn we terug in Sydney en daar vieren we dan ook Oud en Nieuw. Ik heb een plekje om te slapen weten te bemachtigen via mijn huisbaas. Die wil ons wel een kamer verhuren in een ander huis van hem. Eens zien of dat huis net zo goed bevalt, want wij sliepen in het nieuwere huis toen we nog in Sydney woonden. Het oude huis zag er wat minder geweldig uit, maar moet te doen zijn!

Op 6 januari willen we nog naar Melbourne om nog the Great Ocean Road te doen. Dan moet ik op 12 januari weer terug naar Sydney vliegen en op 13 januari weer terug naar huis! Lekkere schema’s, maar met deze geweldige vakantie mag ik zeker niet klagen! Ik kijk ondertussen wel alweer een beetje uit om naar huis te gaan, maar als ik iedereen daar heb gezien zal ik Australie wel weer gaan missen.. Achja, je kan niet alles hebben.. In mijn geval gelukkig wel een hele boel, haha. Het is hier nog steeds helemaal geweldig en ik vermaak me wel natuurlijk!

Iedereen alvast de beste wensen voor 2015 en tot snel!

Groetjes,
Gerben